Czasem zachodzi potrzeba, aby określić ilość unikalnych wpisów w danej
tabeli.
Sytuację taką ilustruje poniższy przykład.
W tabeli mamy zestawienie dotyczące sprzedaży produktów klientom. Naszym
celem jest dowiedzieć się jaki jest średni obrót na klienta w
poszczególnych regionach sprzedaży.
Jak widać zdarza się tak, że jeden klient kupił kilka razy. Nas jednak
interesuje: ile klientów od nas kupiło, a nie ile razy
klienci od nas kupowali. Potrzebujemy zatem policzyć unikalne
wystąpienia nazwy klienta (w tym wypadku jest to wystarczająca
identyfikacja klienta). Warto w tym celu wstawić do tabeli nową kolumnę - Unikalne,
w której umieścimy licznik unikalnych wpisów.
Następnie w tej kolumnie wpisz następującą formułę: =JEŻELI(LICZ.JEŻELI($A$2:A2;A2)>1;0;1)
Wynik przedstawia poniższy rysunek:
Po utworzeniu tabeli przestawnej, otrzymujemy następujący wynik:
Uwaga! Pole PLN na klienta to pole obliczeniowe: =
'Wartość FV' / 'Liczba firm' (Liczba firm to nowa nazwa pola Unikalne).
Gdyby zamiast pola Unikalne użyć po prostu pola Klient, otrzymalibyśmy informację o liczbie faktur, a co za tym idzie - o średniej wartości na fakturę.
Gdyby zamiast pola Unikalne użyć po prostu pola Klient, otrzymalibyśmy informację o liczbie faktur, a co za tym idzie - o średniej wartości na fakturę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz