Zanim jednak przejdę do omawiania tej kwestii, poruszę temat traktowania przez Excela czasu. Mianowicie, Excel czas, a zatem godziny, traktuje jako liczby. Dla niego jedna godzina to 1/24 doby. Czyli przykładowo godzina 12:00 (12 godzin) to 12/24, czyli 0,5. Jeśli więc wpiszemy w Excelu 0,5 i sformatujemy to jako czas - otrzymamy w wyniku godzinę 12:00. Podobnie, jak wpiszemy godzinę 8:00 i sformatujemy jako ogólne, otrzymamy w wyniku 0,3333 czyli 8/24. I tak dalej...
Aby więc dokonywać obliczeń na czasie, traktowanym jako ilości godzin (zapis 8:00 w kolumnie F na obrazku, oznacza 8 godzin; w zależności od kontekstu może również znaczyć godzinę 8:00, jednak wciąż jest to ta sama liczba dla Excela), należy mnożyć wynik razy 24. Wtedy mianownik (np: 8/24) skróci się i otrzymamy szukaną ilość godzin. Oczywiście działa to również wtedy, gdy mamy do czynienia z niepełnymi godzinami, np: 8:34.
Przejdźmy zatem do przykładu. W tabeli poniżej, dla każdego pracownika podany jest jego czas pracy oraz stawka godzinowa. Naszym celem jest teraz obliczenie należnego mu wynagrodzenia.
Aby to zrobić należy wpisać w komórkę G1 następującą formułę: =ZAOKR(F2*24*C2;2). Następnie należy skopiować formułę do pozostałych rekordów tabeli.
Formuła ta mnoży czas pracy razy 24 i razy stawka godzinowa. Pomnożenie czasu pracy przez 24 jest konieczne, ponieważ w ten sposób uzyskujemy liczbę godzin, a nie liczbę, która reprezentuje daną godzinę (czyli liczbę godzin w tym przypadku) w Excelu. Dodatkowo, formuła została wpisana w funkcję ZAOKR() (więcej o użyciu tej funkcji możesz znaleźć tutaj), aby zaokrąglić wynik do 2 miejsc po przecinku. Wynik bowiem będzie wyrażony w złotych, a te mają maksymalnie 2 miejsca po przecinku.
A oto wynik:
Gotowe!
Spodobał Ci się ten artykuł?
Jeśli tak, zapisz się na mój newsletter, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach.
super porada, właśnie tego szukałem, wielkie dzięki :)
OdpowiedzUsuńDzięki!
OdpowiedzUsuńdziękuje
OdpowiedzUsuńNo i supcio, THX :)
OdpowiedzUsuń