Zapisz się na newsletter i odbierz DARMOWY EBOOK: 10 najprzydatniejszych porad excelowych

wtorek, 19 lutego 2013

Obliczanie czasu pracy (proste)

Pierwszym elementem podczas rozliczania czasu pracy, jest określenie liczby przepracowanych godzin. W tym artykule pokażę jak to zrobić. Zajmę się bardzo prostym przypadkiem: liczbą przepracowanych godzin w ciągu jednego dnia. W kolejnych artykułach zaś pokażę jak obliczyć czas pracy w dłuższym okresie oraz jak obliczyć wynagrodzenie za przepracowany czas.

Pokażę teraz, jak obliczyć liczbę przepracowanych godzin jednego dnia.

W tym przykładzie mamy tabelę z danymi pracowników, którzy pracowali przez jeden dzień:


W Excelu, obliczenie czasu pracy jest bardzo proste: jest to bowiem różnica godziny, do której wykonywana była praca i godziny od której wykonywana była praca. Sytuacja jest analogiczna do obliczania np. czasu trwania urlopu czy zwolnienia lekarskiego (temat ten poruszam tutaj).

Wystarczy zatem w komórce E2 wpisać następującą formułę:

=D2-C2

i skopiować ją do końca tabeli.

Oto wynik:


Gotowe!

Jeśli spodobało Ci się przedstawione zagadnienie, pomogłam rozwiązać twój problem - udostępnij wpis na Facebooku: może komuś innemu też się przyda?

Zastanawiasz się zapewne, dlaczego przy obliczaniu różnicy (tutaj) dat dodawałam +1 do wyniku różnicy dat. Robiłam tak, ponieważ przyjęło się, że kiedy mówimy o czasie trwania np. urlopu - podajemy datę do, mając na myśli, że ta data włączana jest do urlopu. Jednak w przypadku godzin, kiedy mówimy, że pracowaliśmy do 20:00, godziny do nie wliczamy do czasu naszej pracy. Niekonsekwencja, jednak tak się przyjęło. Dla Excela jednak sposób liczenia jest taki sam: w obu przypadkach to zwykła różnica. W pierwszym jednak chcemy, by data do została włączona do przedziału (zatem +1), w drugim - nie chcemy.

A oto inne wpisy, z których dowiesz się więcej o obliczaniu czasu pracy:


A oto wersja wideo:



Spodobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, zapisz się na mój newsletter, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach. Dodatkowo otrzymasz DARMOWY EBOOK pt.:

10 najprzydatniejszych porad excelowych



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

20 komentarzy:

  1. Bardzo dokładnie wszystko tłumaczysz. Fajnie, że to robisz, ponieważ wbrew pozorom wiele osób pracujących jako kadrowa ma problemy z excelem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i cieszę się, że Ci się podoba!

      Usuń
  2. jak pobrac ten program ze ja niemoge pobrac na laptopa???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, o jaki program chodzi? Jesli o plik xls - wystarczy kliknąć na linka. Jeśli o film - nie ma takiej możliwości.

      Pozdrawiam
      Malina

      Usuń
  3. Wszystko super, tylko mam problem bo potrzebuje aby liczyło czas na zmianach nocnych czego już program poprawnie nie oblicza, np: start pracy 18:00 koniec 3:30 suma wychodzi 14.5 czy jakoś tak a powinno być 9,5. Czy ktoś wie jak ustawić na "tryb nocny".
    Dzięki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ten artykuł faktycznie tego nie opisuje. Niedługo napiszę oddzielny artykuł dotyczący tego obszernego tematu, jakim jest naliczanie godzin nocnych. Na szybko zaproponuję Ci inne rozwiązanie: do każdej godziny dodawaj datę (np. 2014-09-09 12:00) - wtedy dobrze Ci policzy różnicę. Zdaję sobie sprawę oczywiście, że to tylko tymczasowe rozwiązanie.

      Pozdrawiam
      Malina

      Usuń
    2. Sebastian,

      zgodnie z obietnicą jest napisałam artykuł o godzinach nocnych. Znajdziesz go tutaj: Obliczanie czasu pracy: godziny nocne. Mam nadzieję, że właśnie o to Ci chodziło?

      Pozdrawiam
      Malina

      Usuń
  4. i jak z tym drugim obiecanym artykułem ? :P :)

    Ciągle poszukuję odpowiedniej formuły do obliczania czasu nocnego i nie mogę znaleźć, licze na Ciebie Malina :)
    Jeszcze jakby się dało to aby finalny obliczony czas pokazywało w ułamku, czyli 45min to 0,75; 25min to 0,25 itd :D

    Dzięki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sebastian - tu mnie masz :) Oczywiście artykuł będzie, jak obiecałam. Czeka w kolejce :) Żeby przyspieszyć - napisz do mnie maila (nie mam Twojego) to podeślę Ci rozwiązanie. A artykuł oczywiście będzie (w swoim czasie ;) ).

      Jeśli chodzi o ułamek, to najszybciej po prostu pomnóż wartość czasu (np. 0:45) przez 24 ;) O tym też napiszę artykuł - dobry pomysł, dzięki!

      Pozdrawiam
      Malina

      Usuń
    2. No właśnie, tutaj jest artykuł:

      Obliczanie czasu pracy: godziny nocne

      Pozdrawiam
      Malina

      Usuń
  5. Witam, jaki będzie wzór na spóźnienia do pracy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napiszę o tym artykuł, bo już kilka osób się o to pyta. Tak na szybko: ja bym to robiła podobnie jak tutaj: Przerwy niewliczane do czasu pracy.

      Pozdrawiam
      Malina

      Usuń
  6. Witam, a mnie interesuje wynagrodzenie ze zwolnieniem chorobowym (17 dni razem z weekendami, wynagrodz. brutto nie jest stałe). Czy może zajmowałaś się juz tym bo nie moge znaleźć. Dziękuję za wszystkie porady i przystepne wyjaśnienia. Jestem laikiem ale nie mam problemu ze zrozumieniem, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,

      dokładnie takim przypadkiem jeszcze nie miałam okazji. Możesz trochę bardziej przybliżyć problem?:>

      Pozdrawiam
      Malina

      Usuń
  7. Witam, chorobowe wynosi 80% podstawy wymiaru.Podstawą wymiaru zasiłku (wynagrodzenia) chorobowego jest przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy (lub czasu trwania umowy- u mnie 7 miesięcy)) kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym bylam na zwolnieniu. Jest to wynagrodzenie pomniejszone o kwotę odpowiadającą 13,71% z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne. Następnie podst mnozymy przez 80% i dzielimy przez 30 - jest to stawka dzienna wynagrodzenia - to mnożymy przez 17( tyle byłam na zwolnieniu razem z weekendami). Nie znam sie za bardzo na zasadach obliczania tego rodzaju wynagrodzenia. Trochę poczytałam w necie i mozliwe że bez zrozumienia ;) Mam pasek płacowy i na jego podst. próbuję dojść.

    OdpowiedzUsuń
  8. Witaj Malino, wielka prośba o pomoc w znalezieniu formuły na obliczenie ilości godzin w porze nocnej z uwzględnieniem przerwy np.:
    początek pracy: 18:00
    przerwa: 0:30 min
    koniec pracy: 3:00

    Kamiś

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Kamiś!

      Jeśli chodzi o pracę w nocy to tutaj jest o tym artykuł: Obliczanie czasu pracy: godziny nocne. Mam nadzieję, że okaże się pomocny!

      Pozdrawiam
      Malina

      Usuń
  9. Mam pytanie jak zamienić wynik czasu pracy na ułamek. U mnie czas pracy rozliczany jest w ten sposób. np. pracuję 1:28 (godzinę i dwadzieścia osiem minut) to jest 1,47 x 11,65 stawka godzinowa.
    Oblicza się to w ten sposób godziny zamienia się na minuty o wszystkie je się zlicza następnie dzieli przez 60. np. 60+28=88/60=1,466667 Jak zrobić, żeby exel zamieniał 1:28 na 1,47.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj taką formułę:

      =GODZINA(G12)+MINUTA(G12)/60

      Oczywiście w G12 masz czas, czyli 1:28. Daj znać, czy działa.

      Pozdrawiam
      Malina

      Usuń
  10. wszystko fajnie ale jak to zrobić jezeli zaczynam pracę np w czwartek o 20.00 a koncze w niedziele o 20.00

    OdpowiedzUsuń