Zapisz się na newsletter i odbierz DARMOWY EBOOK: 10 najprzydatniejszych porad excelowych

środa, 30 stycznia 2013

Cena po rabacie

Często pojawiającym się pytaniem jest:

Jak obliczyć cenę po rabacie?

Poniższy przykład pokaże najszybszy sposób na obliczenie ceny po rabacie.

W tym wypadku znamy cenę przed rabatem oraz rabat. Nie wiemy jednak, jaka jest ceną po zastosowaniu rabatu (odwrotną sytuację, gdzie nie wiemy, jaki nadano rabat, opisuję tutaj).

Niech ceną wyjściową będzie 350 zł. Interesuje nas cena po rabacie 15%.
Matematycznie wygląda to następująco:

cena po rabacie = 350 - 350 * 15%
=350 * (1-15%)



Oczywiście, zamiast (1-15%) można wpisać (100%-15%) i otrzymamy ten sam wynik, dlatego że 100%=1.
Można również wpisać (1-0,15), ponieważ 0,15 = 15%. Wynik za każdym razem będzie taki sam.

A w Excelu należy obliczyć to tak:

1. W komórce B1 wpisz cenę przed rabatem, a w B2 - rabat.

Obliczanie ceny po rabacie - formatka

2. W komórce B3 wpisz następującą formułę: =B1*(1-B2). Zatwierdź enterem.

Obliczanie ceny po rabacie - formuła

W formule odwołuję się do komórki B2, a nie do wartości "15%", ponieważ odwołanie do komórki jest rozwiązaniem uniwersalnym - po zmianie wpisu w komórce B2 (wartość rabatu), wynik formuły zmieni się automatycznie.

 3. Cena po rabacie w naszym przykładzie wynosi 297,5 zł.

Obliczanie ceny po rabacie - wynik

Jeśli spodobało Ci się przedstawione zagadnienie, pomogłam rozwiązać twój problem - udostępnij wpis na Facebooku: może komuś innemu też się przyda?


Spodobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, zapisz się na mój newsletter, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach. Dodatkowo otrzymasz DARMOWY EBOOK pt.:

10 najprzydatniejszych porad excelowych




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

9 komentarzy:

  1. chcę obliczyć cenę brutto po rabacie 35%.
    Stosuję dwie formuły:
    A1*100/135, gdzie komórka A1 zawiera cenę brutto
    oraz
    A1*(1-C1), gdzie w komórce A1 podano cenę brutto a w komórce C1 wartość 35%.
    Otrzymuję dwa różne wyniki. Proszę o pomoc, które formuła jest poprawna.

    OdpowiedzUsuń
  2. Poprawna jest druga formuła (A1*(1-C1)). Stosując formułę pierwszą, obliczasz cenę po rabacie ok 26% (1-100/135 daje właśnie tyle w wyniku).

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam Jak to obliczyć?
    Mam liczbę osób 103 osoby, mam ile to jest procent z całości 10,68%, jak obliczyć ile osób odpowiedziało na pytanie (muszę podać ilość osób) bardzo pilne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,

      potrzebny CI wzór to: liczba osób * 100% / procent całości. Czyli: 103*100%/10,68%. Tylko coś mi nie pasuje, bo na podanych przez Ciebie danych wychodzi z tego liczba całkowita: ok 964,42. Liczba osób powinna być liczbą naturalną... Na pewno są to prawidłowe wartości?

      Pozdrawiam
      Malina

      Usuń
  4. jakiej formuły użyć.
    chcę obliczyć cenę wyjściową bez rabatu. po rabacie mam 1,54 zł a rabat to 10%

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cena po rabacie / (1-rabat%).

      Pozdrawiam
      Malina

      Usuń
  5. Ja mam jeszcze inny przypadek. Wynagrodzenie całkowite składa się ze stawki zasadniczej + 25% premii. Jak obliczyć stawkę zasadniczą, wiedząc ile wynosi całkowite wynagrodzenie?

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrze wyjaśnione. Wszystko widać i można samemu policzyć. dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam, mam taki przypadek i nie potrafię go prawidłowo zapisać.
    Mam podaną cenę np. 35Euro, od tej ceny podstawowej potrzebuję odjąć rabat 40%, teraz od ceny juz po rabacie potrzebuję odjąc kolejny rabat 10%, teraz od ceny po tych już dwóch rabatach potrzebuję odjąć kolejne 10%. wynik po tych rabatach potrzebuję pomnożyć przez kurs euru np. 4,5. do tego wyniku potrzebuję dodać 12 zł (cena transportu). teraz do tej wartości potrzebuję dodać vat 23% i na końcu jeszcze dodać 80% narzutu. mam nadzieję, że jasno opisałem działanie, które chciałbym zapisać za pomocą formuły. Proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń