Pokażę 2 sposoby: 1 - porównanie z zaznaczeniem różnic w obu zakresach; 2 - porównanie z zaznaczeniem w drugim zakresie.
Porównanie zakresów z zaznaczeniem różnic w obu zakresach
Czyli mamy oryginalny zakres danych (zakres 1) i zakres, w którym dokonano zmian (zakres 2). Naszym zadaniem jest porównanie tych zakresów i zaznaczenie wszystkich wartości, które różnią te zakresy.Aby dokonać porównania, należy:
1. Umieść oba zakresy obok siebie (w tym samym arkuszu!), jak na rysunku poniżej:
2. Zaznacz oba zakresy
3. Z karty Narzędzia główne wybierz Formatowanie warunkowe/ Reguły wyróżniania komórek/ Duplikujące się wartości:
4. Z okna Duplikujące się wartości wybierz Unikatowe i jeden ze stylów formatowania:
A oto wersja wideo:
Porównanie zakresów z zaznaczeniem różnic w drugim zakresie
Jeśli chcemy zaznaczyć zmiany tylko w drugim, a zatem nowym zakresie, należy:
1. Zaznaczyć drugi zakres
2. Wybrać: Narzędzia główne/ Formatowanie warunkowe/ Nowa Reguła
3. W oknie, które się pojawi:
- wybierz typ reguły: Formatuj tylko komórki zawierające
- ustaw warunek na: wartość komórki nierówna =G2. Uwaga! jako komórkę wskaż pierwszą komórkę oryginalnego zakresu! U mnie jest to komórka G2 (spójrz rysunek niżej)
- wybierz format, jaki mają mieć wyróżnione komórki.
Oto efekt:
Gotowe!
I wersja wideo:
A teraz mam pytanie do ciebie: do czego ci się to przydało? Jestem ciekawa, w jakich sytuacjach tego użyłeś. Napisz mi o tym w komentarzu. Bardzo chętnie się dowiem!
Plik do pobrania: MalinowyExcel_Jak_porownac_dwie_kolumny.xlsx
Spodobał Ci się ten artykuł?
Jeśli tak, zapisz się na mój newsletter, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach. Dodatkowo otrzymasz DARMOWY EBOOK pt.:
10 najprzydatniejszych porad excelowych
10 najprzydatniejszych porad excelowych
Druga metoda zawsze dział, pierwsza jest zawodna.
OdpowiedzUsuńFajny i pomocny przykład - tego rodzaju wyróżnienia bardzo szybko i sprawnie pomagają wychwycić różnice. W przypadku wielu wierszy takie rozwiązanie jest nieocenione
OdpowiedzUsuńWitam. Proszę o pomoc mam w kolumnie A wpisane adresy (np A15001, A15002 itd), w kolumnie B są wpisane ilości i obok mam tebelę w której są wpisane adresy (takie same jak w kolumnie A), potrzebuje aby w tabeli pojawiło się odpowiednie podświetlenie komórki jeżeli ilość w kolumnie B się zmienia np jeżeli ilość w kolumnie B zmieni się na 10 to aby w tabeli komórka z adresem podświetliła się kolorem.
OdpowiedzUsuńWitam,
Usuńproponuję postąpić dokładnie tak, jak opisałam w tym artykule.
Pozdrawiam
Malina
Witam. A jak zrobić to ale tylko na tekście? Mam dwie kolumny z tekstem które chce porównać i znaleźć takie same nazwy i je podświetlić
OdpowiedzUsuńWitam,
Usuńnależy postępować dokładnie tak, jak opisałam w artykule. Wartość komórek (liczby czy tekst) nie ma tutaj znaczenia.
Pozdrawiam
Bardzo przydatny poradnik, dziś właśnie miałem taką potrzebę. Przydałaby się także informacja jak można zaznaczyć już sformatowane komórki, które prezentują różnice kolumn. Miałem z tym problem i nie udało mi się go rozwiązać wprost, jednak posłużyłem się sortowaniem wierszy po formatowaniu (jest taka funkcja, ale zaznaczania po formatowaniu nie znalazłem) i w ten sposób łatwo już mogłem zaznaczyć jeden ciąg danych.
OdpowiedzUsuńWitaj Paweł,
Usuńniestety nie można zaznaczyć już sformatowanych komórek za pomocą jakiegoś narzędzia (można je sobie oczywiście napisać w VBA;)). Ale opisana przez Ciebie metoda jest świetna i - moim zdaniem - całkowicie wystarczająca. Dziękuję za cenną uwagę!
Pozdrawiam
Malina
Dzień dobry,
OdpowiedzUsuńja także chciałabym prosić o pomoc :) Mój problem wyglada tak: W kolumnie A mam rejestr firm, z którymi zawarto umowy. W kolumnie B mam wykaz wszystkich partnerów-spółek. W związku z tym, że w kolumnie B jest więcej firm, potrzebuję wyłonić tylko te, z którymi zawarto umowy. A więc, potrzebuję sprawdzić, czy wszystkie firmy znajdujące się w kolumnie A są też w kolumnie B. Pozdrawiam!
Dzień dobry.
UsuńNajlepiej, jak w komórce C1 (czyli zaraz obok listy wszystkich firm) wpiszesz taką formułę: =LICZ.JEŻELI(A:A;B1). Policzy ona ile razy dana firma (B1) wystąpiła w kolumnie A, czyli tam, gdzie są firmy, z podpisaną umową.
Daj znać, czy o to chodziło i jak działa :)
Pozdrawiam
Malina
Witam,
OdpowiedzUsuńJa wykorzystuję to przy wyszukiwaniu zmian. Pracuję w HR ostatnio szukałam jak zmienił mi się stan zatrudnienia od momentu stworzenia tabeli. w wyniku czego miałam 2 tabele do porównania. Przydałaby mi się informacja ile komórek jest sformatowanych warunkowo?pozdrawiam,
AD
Super! Jeśli chodzi o policzenie komórek sformatowanych warunkowo, to może zamiast tego napisać proste przyrównanie np: A1=H1. Po skopiowaniu tej formuły na całą tabelę pokażą sie informacje Prawda/Fałsz. Można policzyć Fałsze. To będzie szybsze i nie trzeba będzie kombinować z VBA.
UsuńPozdrawiam
Malina
dzień dobry
OdpowiedzUsuńjak wybrać najwyższe wartości z dwóch i większej liczby kolumn w sytuacji gdy w jednym wierszu wartość najwyższa jest w kolumnie A a w innych wierszach wartość najwyższa może być w dowolnej kolumnie.
analogicznie jak postąpić by wybrać wartości najniższe.
wynik chciałbym przedstawić w nowej kolumnie
Witaj,
Usuńnie do końca rozumiem o co chodzi. Do wybierania wartości największej służy funkcja MAX, a do najmniejszej - MIN.
Pozdrawiam
Witam,
OdpowiedzUsuńa to samo ale żeby porównywało z dwóch arkuszów?
robisz dokładnie tak samo, ale odnosisz się do komórki w innym arkuszu
Usuńja tez mam pytanko...mam dwie kolumny z kodami(kody różnią się sygnatura czyli w jednej jest CAR/ROH/0097 A W DRUGIEJ CAR-ROH-0097)niby kod ten sam ale jednak różny.chciałabym aby dopasowywało mi takie podobne kody ...da rade...?
OdpowiedzUsuńPolecam w jednej zamienić znak - na /. Jak już to będzie to śmiało można porównywać np. WYSZUKAJ.PIONOWO czy LICZ.JEŻELI :)
UsuńWitam
OdpowiedzUsuńMoja sprawa wygląda tak:
w porównywanych tabelach jest różna liczba wierszy, co oznacza że wiersz wierszowi nierówny. potrzebuję zobaczyć jakie są różnice w 2 i 3 kolumnie między tabelami. jak to zrobić?
Niko