Zapisz się na newsletter i odbierz DARMOWY EBOOK: 10 najprzydatniejszych porad excelowych

poniedziałek, 25 lutego 2013

Tygodniowy czas pracy i nadgodziny

Nadszedł czas na obliczenie długiego czasu pracy, czyli na przykład z kilku dni czy tygodni. W takim przypadku suma godzin przekracza zwykle 24 i Excel zaczyna się dziwnie zachowywać... To znaczy Excel zachowuje się normalnie, jednak inaczej niż byśmy tego chcieli. Po zsumowaniu czasu pracy z całego tygodnia okazuje się, że przepracowany czas to przykładowo zaledwie 3 godziny... Tak jak na rysunku poniżej:

Suma godzin jest zbyt mała!

Dlaczego tak się dzieje?
Jak zwykle dlatego, że dla Excela czas to liczby. Jedna godzina to 1/24 doby, a doba to 1. Zauważmy, że suma godzin w moim przykładzie wynosi 99 godzin i 5 minut. 99 godzin to 4 doby (24 x 4 = 96), 3 godziny i 5 minut. Te 4 doby Excel, w domyślnym formatowaniu czasu, "zamienił" na dni i już ich nie wyświetla jako czas. Do wyświetlenia czasu zostały mu już tylko te 3 godziny i 5 minut. To właśnie wyświetlił. Nam jednak zależy, aby zobaczyć sumę wszystkich godzin, a nie "resztki" ;). Aby to uzyskać należy zastosować takie formatowanie: [gg]:mm.

Przyjrzyjmy się temu dokładniej na przykładzie.

Monitorujemy w nim 2 tygodnie pracy. Załóżmy, że mamy do uzupełnienia taką tabelkę:


Stawka godzinowa wynosi 30 zł, a stawka za nadgodziny jest o 50% większa, czyli 45 zł. Chcemy wyliczyć czas pracy oraz liczbę godzin nadliczbowych. Następnie na tej podstawie obliczymy przysługujące wynagrodzenie.

1. Aby wyliczyć czas pracy, w komórkę D2 wpisz formułę: =C2-B2, a żeby wyliczyć liczbę nadgodzin: =JEŻELI(D2>8/24;D2-8/24;0). Dokładniej o liczeniu przepracowanego czasu możesz przeczytać tutaj.

2. Skopiuj formuły do pozostałych komórek (D3:D11 i E3:E11).

3. W komórkę D12 wpisz z kolei: =SUMA(D2:D11) i skopiuj do komórki E12.

Na pewno zauważyłeś, że w tym miejscu pojawił się problem, o którym pisałam na początku: Excel wyświetlił nieprawidłową sumę godzin - zbyt małą. Aby to naprawić zmień formatowanie w komórkach sumy (D12 i E12) na [gg]:mm. Zmienisz je w oknie Formatowanie komórek:


Formatowanie czasu sumujące godziny

4. Uzupełnij stawki godzinowe (komórki D14 i D15).

5. Teraz już pozostaje tylko obliczenie wynagrodzenia podstawowego i za nadgodziny. Do obliczenia tego pierwszego użyj następującej formuły w komórce D16: =(D12-E12)*D14*24. Dokładniej o obliczaniu wynagrodzenia za przepracowany czas możesz przeczytać tutaj.

6. A do obliczenia wynagrodzenia za nadgodziny, w komórce D17 użyj takiej formuły : =E12*D15*24.

W efekcie otrzymujemy:


Gotowe!

Jeśli jesteś ciekawy, jak sytuacja wygląda przy równoważnym czasie pracy - zajrzyj tutaj: Równoważny czas pracy i wynagrodzenie za nadgodziny.

Jeśli spodobało Ci się przedstawione zagadnienie, pomogłam rozwiązać twój problem - udostępnij wpis na Facebooku: może komuś innemu też się przyda?

Spodobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, zapisz się na mój newsletter, aby otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach. Dodatkowo otrzymasz DARMOWY EBOOK pt.:

10 najprzydatniejszych porad excelowych



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

20 komentarzy:

  1. W artykule jest mały błąd:
    licząc Wynagrodzenie TOTAL każemy sobie płacić dwukrotnie za nadgodziny - raz mnożąc je przez 30 a potem mnożąc je przez 45 i dodając do siebie. W komórce D12 powinno być =SUMA(D2:D11)-E12 i u góry zamiast "Czas pracy" to np. "ilość godzin zwykłych". Poza tym bardzo wartościowy, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dziękuję za cenny komentarz! Już poprawiłam - troszkę inaczej, ale efekt ten sam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo się przydało.

    OdpowiedzUsuń
  4. a teraz pytanie: pracownik 28 lutego musiał wyjść 3 godziny wcześniej... nie wyrobił normy 8 godzin pracy, w nadgodzinach powinniśmy mieć minus 3 godziny. ale - no właśnie, wszystko się w tym momencie rozkracza, zamiast ujemnych godzin mamy ##### i nic nie wychodzi.

    o tyle problem istotny, że w biurze mamy luźny czas pracy, jednego dnia siedzi się 12 godzin, innego 5, a do wyliczenia (sprawdzenia - i tak nikt nie płaci za nadgodziny...) przepracowanych godzin taki arkusz by się przydał. tylko jakiej użyć formuły?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przypadku elastycznych godzin pracy warto tutaj zastosować dodatkowe formuły. Napiszę o tym kolejnego posta.

      Usuń
    2. Czy ta formula jest gdzies tutaj? Byłbymnia zainteresowany. :-)

      Usuń
  5. U mnie nie ma tego formatu [gg]:mm.
    Co mam zrobić ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Należy więc taki format stworzyć samodzielnie: patrz zrzut ekranu okna "Formatowanie komórek" w tym poście

      Usuń
  6. A jak tę formułę poprawić jeżeli mam podaną przerwę w pracy np od 12:00 - 13:00 a nie chcę jej wliczać w łączny czas pracy?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. =JEŻELI(D2>8/24;D2-8/24;0) - caly czas w komórce mam 0

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wygląda na to, że nie ma nadgodzin. Jaka jest wartość przepracowanych godzin?

      Usuń
  8. Bardzo przydatne informację. Chyba sama zacznę u siebie tak robić, ponieważ oczywiście za nadgodziny nikt nie płaci.

    OdpowiedzUsuń
  9. Witaj Malino,

    Ja bym chciała zapytać o formułę dotyczącą "niedogodzin" u mnie w firmie jest elastyczny czas pracy i można wyjść wcześniej. Podana formuła =JEŻELI(D2>8/24;D2-8/24;0) nie bierze pod uwagę nadgodzin. Jak wpisuję zamiast "0" różnicę między czasem pracy a 8h (np. 6:30 - 8:00) wychodzi wartość ujemna. Po zsumowaniu całego miesiąca (wartości dodatnie i ujemne) niestety suma jest nieprawidłowa. Mimo, ze ustawiam format w stylu "czas trwania". Jak zrobić, żeby było dobrze? Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Witaj Szysia!

    Czy dobrze rozumiem, że docelowo chcesz uzyskać informację o liczbie przepracowanych godzin w danym miesiącu? Jeśli tak, to łatwiej będzie skorzystać z kolumny "Czas pracy" (tam masz sumę wszystkich przepracowanych godzin) oraz w innej komórce wpisać liczbę godzin do przepracowana w danym miesiącu (iloczyn dni pracującyh i wymiaru etatu), a następnie odjąć jedno od drugiego. Co Ty na to?

    Pozdrawiam
    Malina

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam, prosze o podpowiedz mam wyliczyć czas pracy/ nadgodziny dla pracowników ktorych pełen wymiar dobowego czasu pracy to 7,35h jaka formułe zastosowac do nadgodzin aby EXCEL to wyliczył??

    OdpowiedzUsuń
  12. A jak mam policzyć nadgodziny za pracę w weekend, zakładając, że weekendowe godziny pracy, to nadgodziny?

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam a ja mam problem następujący: Trzeba policzyć 16745 koralików (komórka 1- 16745), załóżmy, że w ciągu 1 godziny da się policzyć średnio 650 koralików (komórka 2- 650), w komórce 3 ma wyjść wynik - tj. łączna ilość godzin potrzebna do policzenia wszystkich koralików (czyli zapis np. 25,38 godz/min a nie 25,76), teraz dalej w komórce 4 będzie wpisywana ilość osób liczących te koraliki np 3, 5, 11, a w komórce 5 ostatniej ma wyjść wynik ile godzin liczenia przypadnie na jedną osobę. da się coś takiego wpisać? Będę wdzięczny za pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Da się, oczywiście. Trzeba pomnożyć część dziesiętną (odpowiedzialną za minuty) *60.

      Pozdrawiam
      Malina

      Usuń
  14. potrzebuję pomocy chciałabym aby w excel do kazdej wpisanej godziny dodawały się 40 minuty. np mam 08:30 start ale chciałabym żeby doliczyło się do tego 40 minut czyli żeby zaczynało się od 07:50. jak to zrobić

    OdpowiedzUsuń