Zapisz się na newsletter i odbierz DARMOWY EBOOK: 10 najprzydatniejszych porad excelowych

wtorek, 12 marca 2013

Jak znaleźć największą wartość?

Kto wygrał konkurs? Kto ma najlepszą średnią? Który produkt najwięcej waży? Czyli krótko mówiąc: jak znaleźć największą wartość? Jest oczywiście kilka sposobów, które można użyć, aby odpowiedzieć na to pytanie. Ja tutaj pokażę trzy. Skoncentruję się na sytuacjach, gdzie istnieje jedna największa wartość.

Największej wartości będę szukać za pomocą:
  • funkcji MAX(),
  • sortowania,
  • formatowania warunkowego.
Jak zwykle wybór sposobu zostawiam tobie. W zależności bowiem od danych, z jakimi mamy do czynienia, każda z tych metod może okazać się najlepsza.

Załóżmy, że pracownicy biorą udział w konkursie. Za określone zadania zdobywają punkty. Kto uzbiera najwięcej - wygrywa. Oto wyniki:

Jak znaleźć największą wartość - formatka

Nas interesuje największa liczba punktów i kto ją zdobył. Poniżej przedstawiam sposoby, aby się tego dowiedzieć.

Funkcja MAX()

Do szybkiego znalezienia największej liczby punktów posłużę się funkcją MAX(). Zwraca ona największą liczbę w danym zakresie.

W komórkę B11 wpisz taką formułę: =MAX(B2:B9)

Widać, że największa liczba punktów to 946. Kto ja zdobył? Aby się tego dowiedzieć, przy takim układzie danych, jak na obrazku, należy wpisać w komórkę B12 następującą formułę: =INDEKS(A2:A9;PODAJ.POZYCJĘ(B11;B2:B9;0);1)

Zauważmy, że nie możemy posłużyć się tutaj WYSZUKAJ.PIONOWO(), ponieważ przeszukujemy kolumnę Pkt, a chcemy zwrócić wartości z kolumny Uczestnik, która jest przed kolumną Pkt.

A oto wynik:
Jak znaleźć największą wartość - MIN()

Jeśli chcielibyśmy się dowiedzieć, czy na pewno wynik 946 jest jedynym takim, można posłużyć się na przykład funkcją LICZ.JEŻELI().

Sortowanie

Kolejnym i w tym wypadku najprostszym sposobem na uzyskanie odpowiedzi na nasze pytanie, jest posortowanie danych.

Sortujemy oczywiście po kolumnie Pkt. Aby to zrobić:

1. Zaznacz dowolną komórkę w kolumnie Pkt (np. B5).

2. Z karty Narzędzia główne wybierz opcję Sortuj i filtruj/ Sortuj od największych do najmniejszych

Pierwszy rekord w tabeli to wynik zwycięski:

Jak znaleźć największą wartość - sortowanie

Formatowanie warunkowe

Trzecim sposobem na znalezienie największej wartości jest skorzystanie z formatowania warunkowego. Załóżmy, że chcemy zaznaczyć na żółto największy wynik i imię i nazwisko osoby, która wynik ten osiągnęła (sposób ten zadziała również, gdy kilka osób osiągnie ten sam wynik).

1. Zaznacz komórki, które mają zostać sformatowane. W tym wypadku komórki w zakresie A2:B9.

2. Otwórz formatowanie warunkowe (Narzędzia główne/ Formatowanie warunkowe)

3. Wybierz opcję Nowe reguła/ Użyj formuły do określenia komórek, które należy sformatować

4. W miejsce formuły wpisz (jeśli zaznaczenie zakresu zaczynałeś od komórki A2): =$B2=MAX($B$2:$B$9)

5. Wybierz formatowanie - ja wybrałam żółte wypełnienie:

Jak znaleźć największą wartość - formatowanie warunkowe okno

6. Po naciśnięciu klawisza OK otrzymasz następujący wynik:

Jak znaleźć największą wartość - formatowanie warunkowe
Gotowe!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 komentarzy:

  1. Witam. Mam pytanie czy przy Formatowaniu warunkowym jest mozliwość aby excel podświetlił więcej niż jedną najwyzszą wartość? np 3 największe.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,
    Mam następujący problem, mam tabelę z uczniami i ich ocenami z roznych przedmiotów (uczniowie w kolumnie B, przedmioty w wierszu 2, tabela wypelniona ocenami) w wierszu pod uczniam i ocenami z poszczegolnych przedmiotow znajduje sie wiersz ze srednia z srednimi ocen z poszczegolnych przedmiotow. jak zaznaczc srednia przedmiotu ktory posiada najwieksza ilosc occen niedostatecznych??? ewentualnie jakims innym sposobem aby zaznaczenie dzialalo automatycznie?

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam,
    Mam pytanie. Jakiej funkcji użyć aby z pośród 1000 rekordów (liczb) wyświetliło mi 4 najczęściej powtarzajace się?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam. Mam pewien problem. Chciałabym policzyć która kolumna ma najwięcej liczb parzystych. Policzyłam każdą liczbę =MOD(A1;2)...itd. Następnie =LICZ.WARUNKI(A1:A7;0) i wyciągnęłam =MAX(A1:A7) itd..., ale kolumn mam 3 i teraz chciałabym wyszukać tą kolumnę z funkcji =WYSZUKAJ.PIONOWO/=WYSZUKAJ.POZIOMO i moje pytanie brzmi którą z tych funkcji mam wybrać i jak?

    OdpowiedzUsuń