Zapisz się na newsletter i odbierz DARMOWY EBOOK: 10 najprzydatniejszych porad excelowych

wtorek, 21 lutego 2017

Transpozycja danych za pomocą funkcji

Nie uwierzycie, ale temat tego wpisu wymyśliłam 3 kwietnia 2015 roku. Od tego czasu pisałam na blogu o milionie innych wskazówkach, które były z różnych powodów "pilniejsze". Powiem Wam, że mam takich pomysłów cały segregatorek formatu A6 (ze Statuą Wolności na okładce - taki akurat był w sklepie;)). Co jakiś czas dorzucam tam pomysły, ale prawda jest taka, że i tak wciąż dochodzą mi nowe, właśnie te "pilniejsze" i segregatorek sobie leży prawie zapomniany...



Ale dziś się wkurzyłam i stwierdziłam, że go odkurzę i napiszę o czymś, co tam się znajduje. Przeglądając go znalazłam ciekawy temat, o którym kiedyś (bardzo dawno) już trochę pisałam. Chodzi o temat transpozycji, czyli jak zamienić kolumny na wiersze lub odwrotnie. Używałam do tego metody kopiowania i wklejania specjalnego jako transpozycja. Metoda świetna i skuteczna, sama bardzo często jej używam. Niestety w niektórych sytuacjach jest niewystarczająca. Jej głównym założeniem jest to, że zadziała zgodnie z oczekiwaniami tylko, jeśli wkleimy wartości (na formuły nie zadziała tak, jakbyśmy tego chcieli). Można więc w uproszczeniu powiedzieć, że jest statyczna. Czasem jednak chcemy, aby taka transpozycja dokonywana była dynamicznie, czyli działa się za pomocą formuły. Z moich obserwacji wynika, że wtedy użytkownicy po prostu ręcznie wpisują w pionie odwołania do odpowiednich komórek w poziomie lub odwrotnie. Karkołomne zadanie, ale działa :)

Mało osób bowiem wie, że istnieje funkcja, która umie to zrobić. Ma ona pewien haczyk, więc trzeba wiedzieć jak ją zastosować, ale zobaczycie sami, że jest prościutka.

Tradycyjnie zacznijmy od formatki:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz